Weergave

Hoe beluisteren we onze muziek?

We mixen ons muziek met als doel dat het op bijna elk installatie ‘goed’ gaat klinken.
Probleem is dat we geen idee hebben hoe het later wordt weergegeven.
Hi-Fi installatie, MP3 speler met oordopjes, Auto, computer.

Mixen met een hoofdtelefoon kan maar hou er dan wel rekening mee dat het stereo beeld later over speakers anders is.
Een mix gemaakt op speakers klinkt vaak ook geweldig op een hoofdtelefoon.
(Je mix checken met een hoofdtelefoon is altijd een goed idee)
Wat we graag tijdens het mixen willen horen is, alles zo eerlijk mogelijk.
Hiervoor zijn z.g. studio monitor speakers ideaal.
Ze zijn er in actieve en passieve uitvoeringen bij de eerste zit een versterker ingebouwd bij de tweede moet je die apart kopen.
Klinken ze zo geweldig? Nou, eigenlijk niet. maar ze geven wel alle frequenties goed weer. Zie ze als geluid meetinstrumenten en niet als luidsprekers zoals je deze in HiFi zou gebruiken om gewoon lekker naar muziek te luisteren.

Zijn ze echt nodig? Hmm, niet echt, maar leer je speakers dan wel kennen.
Leer hoe (zelfde) muziek over je studio speakers klink als over ander speakers, hierdoor weet je wat er gebeurt met het geluid als je het buiten je studio brengt. Luister op je studio speakers ook regelmatig naar goede kwaliteit (geen mp3) professionele mixes. Luister naar hoe deze hierop klinken en analyseer het geluid dat ze produceren.
Wil je echter alles “eerlijk” horen zou ik wel voor goed studio monitors gaan.

Luister NIET te luid! Spraak volume is prima om te mixen.
Als we denken dat we klaar zijn kunnen we daarna nog wel op verschillende volumes gaan luisteren en op verschillende speakers, hoofdtelefoon e.d.

Yamaha_NS-10Leuk om te weten.

Wist u dat de legendarische Yamaha NS-10 speakers niet gekozen werden om hun geweldig geluid? Ze werden in veel studio’s juist gebruikt omdat ze correspondeerden met de ‘beroerde gemiddelde HiFi weergave’ van toen.


Speakers plaatsen

In onze controlroom zal het belangrijkste element het geluid zijn.
Het rare is echter dat we vaak beginnen met inrichten van waar de tafel en ander meubilair komt te staan en als laatst onze monitors ergens tussen moeten proppen.

Ten eerste wil ik het even hebben over het allerbeste meet gereedschap welke we kunnen gebruiken om het geluid in onze studio optimaal af te stellen.
Je kunt hiervoor een gekalibreerd microfoon met spectrum analyses en intelligent software gebruiken.
Er zijn ook bergen theorieën hierover te vinden.
De driehoek theorie waarbij de afstand tussen de speakers onderling en de afstand tussen speakers en luisteraar gelijk moet zijn werkt prima als je geen rekening hoeft te houden met de akoestiek van de kamer.
Als achteraf blijkt dat je speakers in een perfect driehoek opstelling staan prima maar vaar er niet blind op.
Gelukkig bezit je al één van de meest geavanceerde en gevoelige instrument om dit te beoordelen.
Je oren!
Deze zijn ideaal hiervoor, ze nemen bijvoorbeeld klankkleur zo nauwkeurig waar dat hier geen enkel ander meetinstrument tegen op kan.
Uiteindelijk zijn het ook de zelfde instrumenten welke je voor het beoordelen van het eindresultaat gaat gebruiken.
Vertrouw ze!

Plaats van speaker.
Ideaal is het als onze kamer nog leeg is en we beginnen met 1 speaker te beluisteren in deze ruimte terwijl iemand de speaker (op de zelfde afstand) om jou heen rond beweegt.
Hoe klinkt deze? Waar klinkt hij het beste?
Het geluid uit onze speaker zal de kamer vullen en alle reflecties van deze kamer komen samen op het punt waar jij zit te luisteren.
Luister naar waar hij het volst klinkt, waar het geluid het meest direct en de bas in balans is met de rest.
Het gaat om 1 speaker dus moet je geen “stereo” geluid krijgen (uit fase reflecties) en geen enkel geluid moet “verdwijnen” voordat het bij jou is.
Markeer de plaatsen waar de speaker het beste klinkt.
We moeten ook op zoek gaan naar de beste afstand tussen de speakers.
Bij stereo (twee speakers) hebben we natuurlijk links en rechts maar we hebben ook een z.g. fantoom midden.
Dit is onze center geluid wat “lijkt” uit het midden te komen.
Als de speakers te dicht op elkaar staan zal dit in relatie met links en rechts harder zijn.
Staan de speakers te ver uit elkaar (lijkt vaak “Cool”) zal het midden te zacht zijn.
Natuurlijk voor het mixen van de “plek” in de mix is het belangrijk dat dit klopt.
Zet een mono (desnoods mono gemaakt van stereo) bron op, van een nummer met veel frequentie spreiding niet te dynamisch en met een rustig textuur.
Zet de twee speakers naast elkaar en luister wat er gebeurd als de speakers langzaam van elkaar naar buiten weg worden getrokken met de voorkant van de speakers recht naar voren wijzend. (Je hebt hulp van twee mensen nodig.)
Markeer de plaatsen waar iets ‘interessants’ gebeurd.
Een drastische verandering in volume of klankkleur. Markeer meerdere plekken en herhaal dit een paar keer.
Ga nu terug naar die plaatsen en luister terwijl je iets dichterbij en verder af gaat zitten en zoek een markering waarbij je het beste geluid hebt.

Je zult nu het meeste uit je speakers kunnen halen en het minst last hebben van grote verschillen in de plaats ten opzichte van je speakers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.