Studio akoestiek

Met akoestiek bedoel ik: de invloed welke de ruimte heeft op de klank en nagalm van een geluid in die ruimte.

Geluid isolatie (voorkomen dat geluid onze studio inkomt of uitgaat) is een heel ander verhaal. Het beste opslossing hiervoor bij een bestaande kamer is de z.g. kamer in kamer, maar daar gaan we het hier niet over hebben.

De ruimte welke vaak gebruikt wordt voor een thuis studio is bedoeld als bijvoorbeeld slaapkamer en van oorsprong dus niet gebouwd op akoestiek.
Soms heeft deze zelfs een formaat welke ronduit belabberd is in akoestische zin als studio.

Toch kunnen we er wat aan doen om deze ruimtes tot een werkbaar studio ruimte te maken.

Laten we eerst eens kijken wat een ruimte met het geluid doet.

Een geluid in een ruimte zal weerkaatst worden van de wanden, plafond en vloer. Het geluid wat direct terug komt noemen we ‘vroege reflectie’, geluid dat via meerdere objecten wordt weerkaats voordat het bij ons terug komt noemen we ‘late reflectie’. Het materiaal waarvan de wanden e.d. zijn gemaakt bepaald hoeveel er wordt gereflecteerd. De afstand (grote van de ruimte) bepaald de tijd dat het duurt voor dat het geluid weer terug is.

Het moment dat een geluid weer terug komt kan problemen veroorzaken. Zo kunnen er z.g. ‘knopen’ of ‘staande golven’ ontstaan. Dit zal het volume van bepaalde frequenties kunnen beïnvloeden.

Wat kunnen we er aan doen?

Nu kunnen we vaak aan de grote van onze ruimte niet zoveel veranderen.
Aan hoe het geluid wel of niet wordt weerkaatst wel.
Hiervoor zijn er twee soorten aanpak mogelijk. Absorptie of Diffusie.

Bij absorptie zorgen we er voor dat het geluid niet wordt weerkaatst maar wordt geabsorbeerd (verdwijnt).
Bij diffusie zorgen we er voor dat het geluid in verschillende richtingen wordt weerkaatst (geen vroege reflecties).

Pas op. Geluid absorptie kan onze ruimte ‘dood’ maken in akoestische zin. Te veel absorptie kan zelfs leiden naar een kwa geluid onaangenaam ruimte om in te werken.

Lage frequenties zullen zich vooral in de hoeken van een kamer opbouwen.
Door hier z.g. ‘basstraps’ te plaatsen kunnen we de reflectie van lage tonen dus aardig voorkomen.
Vroege reflectie van wanden en van plafond, gezien vanuit onze luister positie, kunnen we ook het beste voorkomen.

Voor de wand recht achter ons kunnen we, afhankelijk van de afstand, kiezen uit absorptie of diffusie.

Diffusie panelen zijn zo ontworpen dat ze geluiden van verschillende frequenties in verschillende richtingen weerkaatsen.

Plaatsen en zelfbouw:
De plaats waar u deze panelen het beste kunt plaatsen is eenvoudig te bepalen. Hiervoor kunnen we het z.g. spiegel punt gebruiken. Ga op uw luisterplaats zitten en laat iemand anders een spiegel tegen de wand houden. De plaats waar u van uit de luister positie uw luidsprekers in de spiegel kan zien is de spiegelpunt (vroege reflectie).

Voor geluid absorptie zullen we materiaal moeten gebruiken welke de energie van het geluid kan vangen.
Steenwol is een prima te verkrijgbaar materiaal hiervoor. Voor lage frequenties (bas) is veel materiaal nodig.

Hier enkele sites over hoe je eigen absorptie panelen kunt bouwen:
http://acousticsfreq.com/blog/?p=62
http://www.aaronbrownsound.com/571/
http://weeklycreations.com/2012/09/09/week-16-tutorial-how-to-make-sound-absorption-acoustical-panels/

Zelfbouw diffusie panelen is wat moeilijker. Maar zoeken (google) op ‘diy diffuser panel’ levert wel wat op. Let wel hier zit vaak wel een heel (belangrijk) theorie achter.

Tot slot nog even iets over eierdozen en reflectieschermen.

Los van dat eierdozen niet bepaald veilig zijn om deze te gebruiken (brandgevaar) zijn ze in akoestische zin ook vrij zinloos. Het staat misschien wel leuk maar ze absorberen of reflecteren vrijwel geen (althans zinvol) frequenties.

En dan reflectieschermen. Als we nagaan dat de meeste microfoon gebruikt voor zang cardioide gevoelig zijn (dus minder aan zijkant en nagenoeg niet aan achterzijde) zullen ze vooral het geluid van de zang en reflectie van achter de zanger oppikken.
Om te voorkomen dat er vervelende reflecties door de microfoon opgepikt worden kunnen we dus beter iets achter de zanger plaatsen (een gordijn of dekbed bijvoorbeeld) dan iets voor hun neus. Ze kunnen (mits van voldoende kwaliteit) voorkomen dat er iets geluid de studio in geslingerd wordt maar verwacht er niet te veel van.

…..

Ga naar het volgende hoofdstuk: Opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.