Je zingt of speelt wat maar je hoort het een fractie van een seconde later. Of het geluid kraakt en klinkt slecht.
Latency heet dat.
Het wordt nog erger als er ook nog een effect gebruikt wordt.
Hoe komt dat?
Ons signaal wordt eerst digitaal gemaakt (Analoog Digitaal Converter of te wel ADC) deze digitaal informatie wordt door de computer verwerkt (DSP = Digital Sound Processing) en vervolgens weer terug gestuurd.
Het wordt weer analoog gemaakt (Digitaal Analoog Converter of te wel DAC) en door onze speakers of hoofdtelefoon weergegeven.
Het probleem zit hem in het verwerken door de computer. Dit kost tijd.
De computer is gewend om de gegevens te bufferen voordat het die verwerkt.
Normaal is dit geen probleem maar bij audio wel.
Deze buffers kunnen vaak wel ingesteld worden maar als ze te kort zijn zal de computer niet alle data op tijd kunnen verwerken.
Ook wil het wel eens gebeuren dat ander software (Malwarebytes Pro of virusscanners bijvoorbeeld) deze buffers onderbreken waardoor ons Latency toeneemt of de boel gaat kraken en haperen.
DPC Latency Checker is een handig tool om dit te onderzoeken.
Of LatencyMon.
Is hier niks aan te doen?
Ja en nee. Er zal altijd wat latency zijn.
Maar als deze kort genoeg is zullen we het niet merken.
Vaak is het met goede audio drivers (Asio) ver genoeg terug te brengen.
Zijn er geen Asio driver bij je geluidskaart geleverd? Er is ook een gratis emulatie driver welke bijna altijd werkt. (Asio4All)
Probeer je plug-ins als live effecten te gebruiken dan zal de latency alleen maar erger worden.
Hierom gebruik ik hardware voor live effecten op b.v. zang in de studio.
Als het alleen om weergave gaat kun je natuurlijk ook de buffer grote hoger zetten waardoor je computer meer tijd krijgt om de boel te verwerken. (Die paar milliseconden meer tussen de play knop indrukken en de weergave horen zal niet hinderlijk zijn.)
Trefwoorden: gekraak, vertraging, tijd verschil, latency