Mono / Stereo

Wanneer en waarom mono of stereo.
Mogelijk dat we het later eens over surround hebben maar nu even niet.

Ten eerste wat is het?

Mono is 1 kanaal, stereo twee.
Stereo kun je alleen waarnemen als het uit twee speakers of een hoofdtelefoon komt.
Mono kan uit 1 speaker komen maar ook uit twee of meer echter het geluid uit al die speakers is dan exact het zelfde.
We nemen iets als “stereo” waar als er tussen twee kanalen volume of fase verschillen zijn. En als deze kanalen door middel van weergave afzonderlijk onze linker en rechter oor bereiken.

Tijdens het mixen luister ik voor een groot deel in mono.
Pas als ik bezig ga met het ‘diepte in de mix’ ga ik naar stereo.

Waarom?
Al is dit geen favoriet voor veel mixers vindt ik het wel heel belangrijk, wil je een goede mix krijgen.
Mixen in mono dwingt je namelijk om de balans en geluid goed te krijgen.
Hierdoor zal later in stereo je mix veel beter (professioneler) klinken.
Problemen in frequenties worden duidelijker, problemen welke je in stereo (op jou speakers in jou ruimte) mogelijk niet zou horen maar later op een ander stereo installatie (of in de auto) of bij mono weergave wel de kop op kunnen steken (fase problemen).
Het zal frustrerend zijn mixen in mono. Je zult veel meer moeite moeten doen om te zorgen dat alles goed op elkaar is afgestemd. Je zult de neiging hebben op terug te gaan naar stereo.
Niet doen! Wat je hoort zijn problemen in je mix welke je moet gaan oplossen en dat doe je niet door ze te verschuilen achter stereo.
Er wordt veel geld besteed aan ‘echte monitor speakers’ om een “eerlijk” geluid weer te geven, omdat we hierop beter zouden kunnen mixen, terwijl veel mix problemen zich in mono op simpel luidsprekers ook laten ontdekken.
Geloof me, straks in stereo zal het alleen maar nog beter klinken.
Of wil je een mix welke in jou studio in stereo een mooi duidelijke zang heeft maar straks dun of bijna onhoorbaar is op een ander installatie?

Verder zal ons muziek later vaak niet eens in goed stereo beluisterd worden. Tenzij iemand echt op de juiste plek tussen de luidsprekers zit of met hoofdtelefoon luisterd wordt muziek maar zelden in goed stereo gehoord. Een mix die dus in mono goed klinkt zal overal goed klinken.

We mixen met als doel dat we het best mogelijk geluid creëren van de beschikbaar tracks.
Het probleem wat we hebben is dat dit afhankelijk zal zijn van waarop het later afgespeeld wordt. De oplossing is niet zo goed mogelijk in onze studio maar zo goed mogelijk in frequentie en onderling balans te mixen. Hierdoor zal het meest uit de uiteindelijke installatie waarop het later wordt afgespeeld gehaald kunnen worden.
Dit doen we door goed te luisteren (oefenen) naar deze onderlinge balans en frequenties.
Mono dwingt ons nog meer om dit ook werkelijk te doen.

Schrijf je in voor de BT-Studio nieuwsbrief en bekijk en luister de gratis cursus: Red je bas in de mix.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.