Mixen Aanpak

Hoe pakken we een mix het beste aan?

Om te beginnen er zijn GEEN regels over hoe te mixen.
Dit zijn richtlijnen om je op weg te helpen.
Als een ander aanpak je voorkeur heeft en het werkt voor je moet je vooral dat doen.
Hoe meer je het mixen onder de knie krijgt hoe groter de kans is dat je er van zult afwijken dan meerdere dingen tegelijk zult uitvoeren.

Beluisteren.
Luister naar alle opnames tegelijk.
Als het je eigen opnames zijn heb je wel een idee hoe het nummer in elkaar zit.
Anders luister er naar en probeer te ontdekken waar het nummer heen gaat.
Wat is het beste stuk van het nummer, welk stuk maakt je enthousiast?
Heb je alle materiaal nodig? Welke stukken moet nog werk aan gebeuren?
Dit geeft je een idee van het geheel zodat je een plan van aanpak kan gaan maken.

Zet alles grofweg in balans met elkaar alsof het een live optreden is.
Dit alles zonder plug-in of automatisering.
Zorg dat alles niet te luid staat, alles wordt immers bij elkaar opgeteld en je gebruikt nog geen EQ of compressie.
Als het gehele volume te zacht is draai dan de speakers wat op.
Je krijgt nu ook gelijk een idee welke sporen veel dynamisch verschillen hebben omdat je gaande weg het nummer het volume van deze spoor telkens bij moet stellen en een grof idee wat je met het nummer wil gaan doen.

Kies een instrument als basis.
Afhankelijk van het nummer kan dit de drums zijn, gitaar of zang maar is compleet afhankelijk van het soort nummer. Waar wil je de focus op hebben?
Met dit instrument gaan we beginnen.
Stel dat we de zang in een nummer het belangrijkste vinden.
We zullen dan dit in solo beluisteren en met EQ en eventueel compressie het geluid zo gaan vormen dat het voor ons goed klinkt.
Vervolgens voegen we het daarop volgende belangrijkste instrument er aan toe enzovoort.
Let wel op dat als een instrument niet in het gehele nummer wordt gebruikt dat het geluid, als deze ontbreekt, niet leeg klinkt.
Zelf begin ik vaak, maar ook dit is afhankelijk van het nummer met drum en bas.
Vervolgens met ritme instrumenten zoals slag gitaar en keyboard of piano alles in groepen.
Dit zorgt dat je het geluid op elkaar kunt afstemmen zodat ze gezamenlijk goed klinken.
Vaak klinken ze op zich niet eens zo heel mooi maar gezamenlijk maken ze het geheel.
Als alles belangrijk is wordt het geheel niks.

Lees onderwerp over Mono!!

Welke gedeelte van het nummer moet de meeste aandacht krijgen?
In plaats van bij het begin van het nummer te beginnen gaan we op zoek naar het meest complex of “grootst” stuk van het nummer. Dit kan een refrein zijn of solo stuk of iets anders.
We daar beginnen het geheel op elkaar af te stemmen.

Lees onderwerpen over EQ en Compressie hoe sporen op elkaar af te laten stemmen.

Op deze manier kunnen hierna de overige stukken van het nummer makkelijker in balans brengen met dat stuk.
Opbouw daarna toe of afbouw vanaf is makkelijker als je weet waar het naartoe moet opbouwen.
Zouden we het begin van het nummer al “groots” laten klinken dan wordt het onmogelijk het daarna nog groter te laten klinken.

Als we tijdens het toevoegen van meerdere sporen horen dat ons voorgaande werk ondergesneeuwd begint te raken of anders gaat klinken is dit gelijk het signaal dat aan de toegevoegde spoor iets moet gebeuren.
We willen immers dat ons belangrijkste instrument(en) hun plek blijven behouden.
Het toevoegen van sporen in onze mix doe ik dan ook in volgorde van belang van het nummer.
Probeer de verleiding te weerstaan om de eerdere sporen aan te passen.
Het wil niet zeggen dat dat nooit nodig is maar daaraan is immers niets veranderd, we hebben alleen een nieuw instrument toegevoegd dus hoogstwaarschijnlijk moet daaraan ook wat gebeuren.
Solo ook geen instrument. Het gaat om het totaal plaatje en niet om een spoor op zich.
Pas als we dit allemaal gedaan hebben kunnen we naar de laatste (en mogelijk leukste) fases van het mixen.

Nu gaan we naar STEREO.

We kunnen onze instrumenten een plek geven in de breedte.
Dit doen we met de Pan of balans regelaar.
Waar wil je wat hebben? Moeten ze bewegen over tijd?
(Zie ook spannend maken hieronder.)
Geheel afhankelijk van de sfeer van de nummer kun je alles een plaats geven.
Hou het natuurlijk. (Of juist niet voor effect.)

Effecten.
Zijn er instrumenten welke een effect nodig hebben?
Reverb is er één welke ons diepte kan geven en het gevoeld van dat ze er dus echt zijn, iets verder van ons vandaan.
Gebruik echter alleen als het iets toevoegt.

Lees onderwerp Signaal routering.

Spannend maken.
Vaak laat ik een nummer nu een tijdje liggen (Minimaal 1 dag) en luister er dan weer naar.
Is de nummer van a tot z wel interessant?
Zal de luisteraar het hele nummer geboeid blijven luisteren?
Of moet er nog wat gebeuren?
Zo kunnen kleine verschillen (al is het in volume) tussen refreinen de boel interessant houden.
Of een instrument juist verwijderen in een gedeelte en later terug laten komen.
Ook een effect soms wel, soms niet of plaats (beweging) in de breedte kunnen het levendig houden.
Er moet ook niet teveel aan de gang zijn maar hou het wel leuk.

Als we tevreden zijn, zijn we klaar om te masteren.

Zie ook Web seminars.
Ook leuk om te lezen: Bezint eer gij begint.

4 gedachten over “Mixen Aanpak”

  1. Sjonge jonge zeg, ik weet zeker dat ik op dit forum minstens een jaar vooruit kan met al deze mooie duidelijke informatie. Mijn complimenten voor al deze vele uren werk, wat hier al is ingestoken !!! 🙂 bedankt
    Herman

  2. zou als tip geven voor je een studio wil gaan doen eerst PA te doem zo wel front an monitor .
    Zeker bij front moet je het gelijk goed doen je kan niet meer plakken en knippen of het overnieuw doen

    1. Dank voor je reactie Peter.
      Ik heb het hier over multitrack (studio) mixen. 🙂
      In de studio kunnen we (vaak eindeloos) alles over nieuw doen. Misschien juist een tip om eerst in de studio te oefenen voordat je naar live mixen gaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *