Masteren

Masteren is eigenlijk een vak apart.

Dit is ook werkelijk zo in de professionele studio’s.
De mastering engineer is iemand anders dan de mixing engineer.
Ander vaardigheden.

Mastering zorgt er voor dat de gemixte nummer klaar is om de wijde wereld in te gaan.
Bij een album worden de volumes van de nummers onderling op elkaar afgestemd.
Er wordt gezorgd dat de maximaal dynamiek van de drager benut wordt.
(Sample rate, Bitdepth en Dither)
Eventueel “foutjes” worden waar mogelijk gerepareerd en de fade-in en fade-outs worden dan pas gemaakt. We doen nooit een Fade in of out tijdens de mix.

Hoe je mix te masteren.
Onze mix is klaar maar moet nog gemastered worden, anders klinkt het nog wel erg zacht in vergelijking met professionele nummers. Draai in geen geval de master volume gewoon harder, je loopt dan kans dat je mix ergens gaat oversturen (clippen). Door de bestand te normaliseren (normalizen) ben je er ook niet. Door normaliseren zal n.l. de maximale piek wel op 0 dBfs gezet worden maar de rest zal er nog ruim onder blijven, er is aan de dynamiek niks veranderd (lees meer over normaliserenen hier).
Het heeft nog wat compressie of beter nog limiting en dithering nodig.

Een limiter zal zorgen dat alles harder gezet kan worden maar dat de pieken niet kunnen clippen (vervormen). Dit is wat we willen.
We zetten de treshold van de limiter zo ver terug dat hij begint te werken op het luidste gedeelte van het nummer. Afhankelijk van de limiter zal de output automatisch worden opgedraaid en anders zetten we die op -0.3 dB. (Niet op 0dB i.v.m. dither.)
Hierdoor zal onze nummer over het geheel in volume toegenomen zijn zonder dat het clipt.
Overdrijf ook niet, hou het zuiver en dynamisch. (Google maar eens op Loudness war over dit onderwerp..)

Een eventueel Fade-In of Fade-out doen we nu ook pas. Na het limiten.
Zouden we het eerder doen dan stopt de limiter met zijn werk op moment dat het volume door de fade onder de treshold van de limiter komt. Dit kan raar klinken.
Door de fade na de limiter te doen blijft de limiter zijn werk doen maar draaien we dus het volume van het “gelimit” geluid gewoon geleidelijk weg.

Volgende stap is, in welk formaat gaan we onze nummer uitbrengen?
Onze mix is hoogwaarschijnlijk (hoop ik) een 24 bit WAV.
Als we hem op CD willen zetten moeten we naar 16 bit, 44.1kHz.
Dat is een vrij grote ingreep en die bits zullen netjes afgerond moeten worden.
Dat doen we met hulp van Dither.
Dus als de bit-depth veranderd passen we dither in de Master fase toe.
Veel DAW’s hebben een ingebouwd dither op moment van exporteren naar een ander formaat dan de opname.
Anders moeten we een plug-in gebruiken welke dither toepast. (Dit zal na de fader moeten gebeuren anders regelen we de hoeveelheid dither met de fader en dat willen we niet.)
Als je naar MP3 gaat ga dan niet naar een te laag in bit rate.
Al vindt ik zelf dat het opslaan als MP3 zonde is van al je werk.
Zorg voor een maximaal uitsturing van -1dB als je naar MP3 gaat converteren, anders loop je kans dat de MP3 bestand gaat clippen na conversie.

Is dit alles wat Masteren is?
Nee zeker niet.
Maar voor ons doel is dit voldoende.

In samenwerking tussen HomeStudioPlugin en Noiz-Lab is er ook een Nederlandstalig handboek voor hun 7-Step Mastering Suite plug-ins (handboek staat ook vol met mastreing tips) tot stand gekomen.

DR_DemoKlik op plaatje om een flac bestand te downloaden welke u het verschil in DR (Dynamic Range) laat horen van twee stukken muziek.

RMS (Volume zoals wij deze waarnemen) is gelijk zodat vergelijk eerlijk is.

1. Dire Straits – One World = DR 17.6 RMS -20.5 P -1
2. Dire Straits – One World = DR 6 RMS -20.3 P -5
3. Nirvana – Smells Like Teen Spirit = DR 12 RMS -14.5 P -2
4. Nirvana – Smells Like Teen Spirit = DR 5 RMS -14.5 P -8.9

Masteren is..
40% luisteren, 40% vergelijken, 15% weten wat je moet doen, 5% techniek.
Binnenkort cursus masteren beschikbaar.

Ga naar volgende hoofdstuk: Plug-ins

2 gedachten over “Masteren”

  1. Je schrijft n.a.v. “limiter” : “dat is wat we willen”. Maar dat is toch afhankelijk van wat je doel is? Ik moet er niet aan denken bij mijn opnamen eerlijk gezegd. Ik wil een zo natuurgetrouw mogelijke opname. Het lijkt mij geheel afhankelijk van welk klankbeeld je wil bereiken en het genre muziek.

    1. Hallo Simon,
      Bedankt voor je reactie. Natuurlijk is elk actie welke je onderneemt afhankelijk van je doel. Maar doel van masteren zal (in het algemeen) zijn om het maximaal uit onze drager (bestand) te halen (niet alleen de onderste bits gebruiken).
      En (natuurlijk niet overdrijven tenzij dat dat je bedoeling is) een hoger RMS (loudness).
      Met gewoon harder zetten lopen we de kans op clippen, en met normalizen doen we niks aan de dynamiek. In die content doet een limiter wat we willen. Ik ben het helemaal met je eens dat het een goed idee is om je muziek dynamisch te houden (klinkt ook beter). Maar niet alle muziek profiteert hiervan, we willen ook niet telkens naar de volumeknop grijpen :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.