Diepte in je mix

Met de hedendaags opname technieken en gebruik van virtueel instrumenten is het niet moeilijk iets luid of breed te laten klinken. Wel is het moeilijker om beide en een gevoel van diepte te creëren. We hebben een scala aan mogelijkheden als mixer tot ons beschikking hiervoor maar ik zal hier een drie tal bespreken welke, mits goed gebruikt, kunnen zorgen dat je een mix met diepte krijgt.

Reverb.
Reverb (reverberation) is een effect welke het geluid maakt als deze resoneert in een ruimte. Vroeger bepaalde men dit door de afstand van de bron ten opzichte van de opname apparaat te veranderen. Hoe groter deze afstand des te meer reverb van de ruimte werd opgenomen.

Tegenwoordig kunnen we met behulp van plug-ins (of hardware) dit achteraf toevoegen.
In veel reverbs vindt dan ook omschrijvingen van verschillende ruimtes als: room, hall, cathedral en dan ook nog iets van grote of klank van deze ruimtes als: small, big of dry, dark, bright.

Hoe groter de ruimte hoe langer de resonantie in die ruimte vaak doorgaat. Vaak kunnen we in onze reverb ook iets van frequenties regelen (high en low cut) zodat we daarmee kunnen bepalen waarop we reverb willen toepassen. Een reverb die meer op de lage frequenties reageert klinkt in het algemeen iets realistischer. Op hogere frequenties zijn ze vaak iets dramatischer.

Reverbs worden in het algemeen in een bus gebruikt (dus niet als insert) zodat we een deel van het orgineel geluid naar de reverb kunnen routeren en met de bus bepalen hoeveel reverb er aan toegevoegd wordt. Hiervoor moeten we de instelling op de reverb zelf wel op 100% (wet) zetten.

Gebruik van verschillende reverbs op verschillende instrumenten kan ook goed werken. Zo vindt ik zelf vaak room goed op drums werken en voor gitaar en zang iets van hall en cathedral als effect op bepaalde stukken indien nodig.

Overdrijf ook niet mer reverb anders wordt het een gesmeerd bedoeling.

Delay
Delay is eigenlijk een soort echo. Anders dan reverb welke resoneert, herhaalt het de oorspronkelijk geluid, eventueel met wat uitsterving (feedback) van het herhaald geluid.

Verder lijken ze kwa werk methodiek veel op reverb, echter zijn ze vaak goed te gebruiken als het effect kort moet zijn dan wel een meer stereo effect aan het origineel willen geven. Hiervoor werken ze ook geweldig op synths of langzaam gitaar stukken welke de aandacht nodig hebben.

Bij gebruik als stereo effect, controleer je mix ook altijd in mono!

EQ
Equealization is denk ik wel het meest vergeten manier om diepte te krijgen in je mix.
Een donker klinkend geluid ervaren we als verder weg en dus ook een helder geluid als dichterbij.

Experimenteer maar eens met de 5kHz tot 10kHz frequenties. Dit is een geweldig manier om diepte te krijgen zonder dat we last hebben van het uitsmeren of vervagen van geluiden zoals bij reverbs en delays.

Gebruik makend van deze drie mogelijkheden kunnen bij goed gebruik je mix een extra dimensie geven.

Experimenteer maar overdoe het niet. Vergeet niet dat als je bezig bent ben je vaak gefocust op het effect, dus luister er een dag (of langer) later weer naar en pas de hoeveelheden (vaak minder) aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *