EDM maken is best moeilijk.

Muziek is een ritme en melodie eventueel met gezongen tekst wat een aangenaam geluid produceert. Er zijn verschillende stijlen denk aan jazz, klassiek, rock, edm (Elektronic Dance Music) elk met hun eigen geluid en dynamiek. Wat we mooi vinden is smaak en daar valt niet over te twisten.

Bij het maken van al dat moois kunnen muzikanten uren (of nog langer) spenderen aan het zoeken naar een bepaald ‘sound’. Ook is het voor de audio techneut soms een uitdaging om de boel dusdanig passend te krijgen tot een mooi geheel. Daarvoor zijn veel tools beschikbaar, apparatuur, plug-ins en technieken als layering en ander effecten.

In thuis studio hadden we vroeger zeer beperkte mogelijkheden hiervoor. Sterker nog zelfs in professionele studio’s waren de mogelijkheden beperkt. Tegenwoordig in onze digitaal thuis studio zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Geweldig toch?

Ja. Maar het lijkt er soms op dat omdat het mogelijk is moeten we het ook doen, ook al is het niet nodig. Er zijn mensen welke veel tijd en aandacht besteden om een goede opname te maken. Geweldig. Om het dan vervolgens in de mix dusdanig te vernielen dat het nergens meer naar klinkt. Een goede opname maken is soms moeilijk en de opname die we maken kan soms bewerking nodig hebben om bruikbaar te worden. Maar beoordeel de opname eerst!

Nu hebben veel genres muziek het voordeel dat ze ook live met elkaar gespeeld kunnen worden en we ook wel een beeld hebben van hoe het uiteindelijk moet klinken.

EDM is hier echter een uitzondering op, thuis producers hebben het vaak moeilijk. Ze gebruiken vaak kant-en-klaar samples of virtueel instrumenten speciaal voor hun doel. Compleet gelayerd, compressed en alles. Handig, kant-en-klaar goede opnames dus. Dit gebruik je in het nummer die je wilt maken (creativiteit en technische kennis dus) door ze na elkaar (op elkaar) in je DAW te gebruiken.

Dan nog de boel een beetje op elkaar afstemmen en tweaken in de mix en klaar. Nou nee.

Men spendeert soms weken aan een kick om tot het juiste geluid te komen, veel processen achter elkaar er op los gelaten en met een beetje pech werken deze elkaar tegen waardoor het eerste proces eigenlijk weer ongedaan wordt gemaakt.

Het is ook een verschrikkelijk moeilijk genre om goed te mixen. Alles onder de 500Hz is vaak een strijd. Die kick moet dreunen en die bas moet vet zijn kortom.. Loudness war in het laag. Dus na twee weken op die kick gewerkt te hebben en een lekkere sweep bas gemaakt te hebben passen ze niet in de mix. Om die bas te horen moet er zoveel energie gegeven worden dat de kick niet meer hoorbaar is. Men heeft hiervoor een oplossing gevonden. Sidechain compressie. Zo ingesteld dat als de kick komt deze de rest (inclusief bas) dicht draait (tenminste niet twee weken voor niks aan gewerkt). Dat de boel vervolgens als een gek loopt te pompen is ondertussen zelfs een onderdeel van het genre geworden.

Dus, elk stijl zal een bepaalde aanpak en kennis nodig hebben om tot het juiste resultaat te komen. Wat mij verbaasd echter is het volgende. Men heeft bijvoorbeeld twee weken gespendeerd aan een vette kick sound met een tail van zeg maar 1 sec. En die klinkt om zich ook mooi (als je er van houdt). Vervolgens wordt deze kick in het nummer op 120Bps (of meer) gebruikt. Dat is twee slagen elk seconde, een opstapeling van tail dus. Het is een beetje als piano spelen met het sustain pedaal constant ingedrukt, of slag gitaar spelen met veel reverb. Door distortion (genereren van harmonische overtonen) te gebruiken hoopt men dat de instrumenten zich toch nog onderscheiden in de mix.

Wellicht is dit de oorzaak van het probleem waar veel edm producers mee kampen. Creativiteit en techniek gaan niet goed samen (we gebruiken er zelfs verschillende hersen helften voor).

Begin eens met een concept van het nummer en niet met geluiden. Als je een nummer bedacht hebt begin dan (maar ook dan pas) met het zoeken van een bijpassend geluid voor een bepaalde onderdelen en het mixen hiervan. Het is een ander nummer (hoop ik) dan die je zo geweldig vindt, misschien past het zelfde geluid van die ander niet in jouw nummer?

En dan nog enkele persoonlijke tips, Dynamiek is geen vies woord, ook niet in edm. Best fijn als de luisteraar niet hoeft te smachten naar een drop. Less is more, als je druk bezig bent is het goed om eens een stap terug te nemen en je af en toe af te vragen of wat je aan het doen bent ook werkelijk wel iets toevoegt aan het nummer.

Het uiteindelijk resultaat is waar het om draait, niet hoelang of hoeveel moeite je aan een bepaald geluid hebt besteedt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.